Tüzük

ANADOLU SANAYİCİ VE İŞ İNSANLARI DERNEĞİ TÜZÜĞÜ

Derneğin Adı ve Merkezi

Madde 1- Derneğin Adı: “ANADOLU SANAYİCİ VE İŞ İNSANLARI DERNEĞİ

dir. Derneğin kısa adı, “ANASİAD” dır.

Derneğin genel merkezi BURSA’dır.

Dernek, yurt içinde ve yurt dışında şube açabilir.

Derneğin Amacı ve Bu Amacı Gerçekleştirmek İçin Dernekçe Sürdürülecek

Çalışma Konuları ve Biçimleri İle Faaliyet Alanı

Madde 2-Dernek, ülkemizin ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmasına katkıda

bulunmak üzere, Atatürk’ün gösterdiği çağdaş uygarlık hedefini esas alarak bölgesel ve sektörel

potansiyellerin en iyi şekilde değerlendirilmesi için faaliyetlerde bulunmak, demokratik, laik,

etkin, üniter hukuk devleti anlayışı içinde, sivil toplumun kurumsallaşması ve özel girişimciliğin

yaygınlaşmasına çalışmak, sanayici ve işadamlarının sorunlarına sahip çıkarak toplumdaki öncü

ve girişimci niteliklerini geliştirmek amacı ile kurulmuştur.

Dernekçe Sürdürülecek Çalışma Konuları ve Biçimleri :

1) Dernek, amacı doğrultusunda temsil ettiği iş dünyasını ilgilendiren ekonomik

alanlarda faaliyet gösterir ve iş dünyası kesimine öncelik vermek üzere aşağıdaki

çalışmaları yapar;

2) Piyasa ekonomisinin hukuki, kurumsal ve sosyal altyapısının geliştirilmesi,

ekonominin istikrar içinde büyümesi için katkıda bulunur.

3) İş dünyasının ahlaki değerlerini oluşturulmasına, toplumsal sorumluluk bilinciyle

faaliyette bulunulmasına yönelik çalışmalar yapar.

4) Dünyadaki teknolojik gelişmeleri yakından takip eder, iş dünyasının araştırma

geliştirme faaliyetlerini artırması, teknoloji üreten ve ihraç eden bir konuma

gelmesi yönünde gayret gösterir, destek verir.

5) İş dünyasının küresel boyutta belirgin ve kalıcı bir yer edinmesine yönelik

faaliyetlerde bulunur.

6) Şirketlerin ulusal ve küresel rekabet gücünü arttırıcı çalışmalar yapar.

7) Yatırımların ve ihracatın önünü açacak politikaların oluşturulması ve uygulanması

için gerekli girişimlerde bulunur, yol gösterici çalışmalar yapar.

8) Kalite ve verimlilik anlayışının gelişmesi için çaba gösterir, ar-ge (araştırma-

geliştirme) faaliyetlerine öncülük etmek ve üyelerine bu konularda yardımcı

olmak.

9) Eğitim-öğretim faaliyetlerinin istihdam ve ekonomik gereksinmelerle uyumlu bir

şekilde uygulanmasına destek olur, gerekli altyapının geliştirilmesi yönündeki

çalışmaları teşvik eder ve yurtsever bir gençlik yetiştirilmesi için ihtiyacı olanlara

burs, giyim, kitap vs. gibi eğitim yardımında bulunulabilir.

10) Amacın gerçekleştirilmesi için gerekli olan her türlü bilgi, belge, doküman ve

yayınları temin etmek, dokümantasyon merkezi oluşturmak, çalışmalarını

duyurmak için amaçları doğrultusunda gazete, dergi, kitap gibi yayınlar ile

üyelerine dağıtmak üzere çalışma ve bilgilendirme bültenleri çıkarmak,

11) Üniversiteler ve bilimsel araştırma kuruluşları ile işbirliği yapar.

12) Toplumda girişimcilik ruhunun yaygınlaşması için çalışmalar yapar.2

13) Bölgesel gelişmişlik farklılıklarının giderilerek dengeli bir kalkınmanın

sağlanması yönünde çaba gösterir. Bölgesel ve sektörel planlama çalışmaları

yapılmasına destek olur.

14) Toplumsal uzlaşma bilincinin gelişmesi, işçi ve işveren kesimlerinin ulusal

kalkınmaya odaklı işbirliği ve uyum içinde birlikte çalışmaları için gerekli

girişimlerde ve bu yönde faaliyetlerde bulunur.

15) Uluslararası faaliyette bulunmak, yurt dışındaki dernek veya kuruluşlara üye

olmak ve bu kuruluşlarla proje bazında ortak çalışmalar yapmak veya

yardımlaşmak,

16) Amacın gerçekleştirilmesi için sağlıklı bir çalışma ortamını sağlamak, her türlü

teknik araç ve gereci, demirbaş ve kırtasiye malzemelerini temin etmek,

17) Gerekli izinler alınmak şartıyla yardım toplama faaliyetlerinde bulunmak ve yurt

içinden ve yurt dışından bağış kabul etmek,

18) Tüzük amaçlarının gerçekleştirilmesi için ihtiyaç duyduğu gelirleri temin etmek

amacıyla iktisadi, ticari ve sanayi işletmeler kurmak ve işletmek,

19) Üyelerinin yararlanmaları ve boş zamanlarını değerlendirebilmeleri için lokal

açmak, sosyal ve kültürel tesisler kurmak ve bunları tefriş etmek,

20) Üyeleri arasında beşeri münasebetlerin geliştirilmesi ve devam ettirilmesi için

yemekli toplantılar, konser, balo, tiyatro, sergi, spor, gezi ve eğlenceli etkinlikler

vb. düzenlemek veya üyelerinin bu tür etkinliklerden yararlanmalarını sağlamak,

21) Dernek faaliyetleri için ihtiyaç duyulan taşınır, taşınmaz mal satın almak, satmak,

kiralamak, kiraya vermek ve taşınmazlar üzerinde ayni hak tesis etmek,

22) Amacın gerçekleştirilmesi için gerek görülmesi durumunda vakıf kurmak,

federasyon kurmak veya kurulu bir federasyona katılmak, Gerekli izin alınarak

derneklerin izinle kurabileceği tesisleri kurmak,

23) Uluslararası faaliyette bulunmak, yurt dışındaki dernek veya kuruluşlara üye

olmak ve bu kuruluşlarla proje bazında ortak çalışmalar yapmak veya

yardımlaşmak,

24) Amacın gerçekleştirilmesi için gerek görülmesi halinde, 5072 sayılı Dernek ve

Vakıfların Kamu Kurum ve Kuruluşları ile İlişkilerine Dair Kanun hükümleri

saklı kalmak üzere, kamu kurum ve kuruluşları ile görev alanlarına giren

konularda ortak projeler yürütmek,

25) Gerekli görülen yerlerde dernek faaliyetlerini yürütmek amacıyla şubeler veya

temsilcilikler açmak,

26) Derneğin amacı ile ilgisi bulunan ve kanunlarla yasaklanmayan alanlarda, diğer

derneklerle veya vakıf, sendika ve benzeri sivil toplum kuruluşlarıyla ortak bir

amacı gerçekleştirmek için plâtformlar oluşturmak,

Derneğin Faaliyet Alanı:

Dernek, sanayici ve işadamlarının dayanışması alanında faaliyet gösterir.

Üye Olma Hakkı ve Üyelik İşlemleri

Madde 3– Dernek üyeliği aşağıda belirtildiği şekilde oluşturulur.

A) Asıl Üyelik: Derneğin “Kuruluş Bildirgesi”’ni, tüzükte yazılı amaç ve ilkeleri

benimseyerek bu doğrultuda çalışmayı kabul eden, Dernekler Yasası’nın öngördüğü koşulları

taşıyan, fiil ehliyeti olan şirket ortakları, şirket adına yetkilendirilmiş şahıslar veya şirket

yöneticileri, gerçek veya tüzel kişiler ile serbest meslek mensupları derneğe üye olabilir.

a) Türkiye Cumhuriyeti yurttaşı olmayanların dernek üyeliğine alınabilmeleri,

Türkiye’de oturma hakkına sahip olmasını gerektirir. (Onur üyelikleri için bu

koşul aranmaz.)3

b) Üye olma süreci; başvuru sahibinin üye olmayı düşündüğü Genel Merkez ve

internet (www.anasiad.org) aracılığı ile elde ettiği “Üyelik Başvuru Formu’nu

doldurarak ekinde son üç ay içerisinde çekilmiş beş fotoğraf, ikametgâh belgesi

ve nüfus cüzdan fotokopisini ilgili Genel Başkanlığı’na verilmesiyle başlar.

İnternet üzerinden yapılan başvurular görüşmeler sonunda gerçek başvuru şekline

dönüştürülür. Üyelik başvuru formunda herhangi bir şube yönetim kurulu veya

genel merkez yönetim kurulu üyelerinden en az iki üyenin referans imzası

zorunludur. Başvurular, Genel sekreterince incelenir varsa eksiklikler

tamamlattırılarak, Genel Merkez Yönetim Kurulunun ilk toplantısında gündemine

alınır. Üyelik önerisi, Genel Merkez Yönetim Kurulu üye tamsayısının salt

çoğunluğuyla oluşan görüşle üyeliğin uygun görüşle Genel Merkez Yönetim

Kuruluna önerilmesine veya red kararı, karara bağlanır. Üyelikleri reddedilen

başvuru sahiplerine müracaat evrakları iade edilir. Şube yönetim kurulu,

üyelikleri reddedilenlere gerekçe bildirmek zorunda değildir.

Üyeliği uygun görüşle önerilen başvuru sahiplerinin üyelerin giriş ve yıllık aidat

ödentilerinin genel merkez banka hesap numaralarına yaptığı ödeme

makbuzlarının fotokopileri, üyelik başvuru belgesinin fotokopisi, iki adet fotoğraf

ve yönetim kurulu uygunluk kararı fotokopisi Genel Merkeze gönderilir. Genel

Merkez Yönetim Kurulu uygun görüşle gelen üyelik başvuru sahibinin Genel

Merkez Yürütme Kurulu, Genel Sekreterin veya Teşkilatlanmadan Sorumlu

Komisyon Başkanının incelemeye ilişkin bilgisini dinledikten sonra salt çoğunluk

kararıyla üyelik başvurusunu kabul ya da red kararı verir. Üyeliği kabul edilenler

üyeliği ancak böyle kesinleşmiş olur. Sonuç, en geç 30 (otuz) gün içinde

başvurana duyurulmak üzere Merkeze bildirilir. Genel Merkez Yönetim Kurulu

tarafından üyelikleri red edilenlerin yaptıkları her türlü ödemeler hemen iade

edilir.

c) Üyelik Başvuru Belgesinin aslı merkezde saklanır.

d) Üye numaraları genel merkez tarafından aşağıdaki kodlama sistemine göre verilir.

9 (dokuz) haneli üyelik numarası verilir. İlk iki haneye ilin trafik kodu, üç ve

dördüncü haneye o ile bağlı ilçelerde kuruluş sıra numarası, geriye kalan beş

haneye üyeliği kabul edilenlerin sıralamasını gösterir. Genel Merkez Yürütme

Kurulu kararı şubelerde tutulan Üye Kayıt Defteri’ne yazılmasıyla üyelik işlemi

tamamlanır ve üyeye genel merkez tarafından hazırlanan kimlik kartı verilir.

e) Derneğe üye olmak isteyip faaliyet ettikleri ilde derneğin şubesi yoksa bu kişiler

Genel Merkeze üye olabilirler. Şube açıldığında nakil işlemi gerçekleştirilir. Her

tür üye nakillerinde yeni şubeye giriş ödentisi alınmaz. Yıllık aidatın kalan kısmı

veya yeni yılın ödentisi yeni şubeye ödenir.

f) Bir üye, ancak bir şubeye üye olur. Şube değiştirme istemi, Genel Merkez

Yürütme Kurulu kararıyla gerçekleşir.

B) Onur Üyeliği: Derneğin amaçlarının gerçeklemesi doğrultusunda genel merkez veya

şubelere maddi ve manevi yardımda bulunan, ülke çapında tanınmış ve sevilmiş kişiler, ülke

menfaatleri doğrultusunda projeler üreten vs. gibi derneğe katkıları bulunan gerçek ya da tüzel

kişilere, genel merkez yürütme kurulu veya şube yönetim kurullarının gerekçeli önerisi üzerine

Genel Merkez Yönetim Kurulu’nun 2/3 oyla alacağı kararla onur üyeliği verilir. Onur üyeliği;

seçimli genel merkez iki olağan genel kurul arasında toplam 15 adet gerçek veya tüzel kişilere

verilebilir. İkametgâh şartı aranmaz. Yüksek danışma meclisine seçilebilirler. Genel kurul

toplantılarına katılmakla birlikte, oy hakkı, seçme ve seçilme hakkı yoktur. Onur üyelerin

üyelikten çıkarılma şekli asıl üyelerle aynıdır.

Derneğin tüm üyeleri bu tüzük ekindeki “İş Ahlakı İlkeleri”ne uymayı taahhüt ederler.4

Üyelikten Çıkma

Madde 4– Her üye yazılı olarak bildirmek kaydıyla, dernekten çıkma hakkına sahiptir.

Üyenin istifa dilekçesi Merkez yönetim kuruluna ulaştığı anda çıkış işlemleri

sonuçlanmış sayılır. Merkez yönetim kurulu üyelikten çıkma dilekçesini üyelikten çıkma

yönünde karar altına alır.

Üyelikten ayrılma, üyenin derneğe olan birikmiş borçlarını sona erdirmez.

Dernek üyeliğinden kendi arzuları ile çıkanların durumları üye kayıt defterine işlenir.

Dernek malvarlığından hak iddia edemezler.

Üyelikten kendi arzusu ile ayrılanlar üyelik dönemindeki derneğe olan borçları ödedikten

sonra yeni üye girişi gibi prosedür uygulanarak yeniden üye olabilirler.

Üyelikten Çıkarılma

Madde 5-Dernek üyeliğinden çıkarılmayı gerektiren haller.

1) Dernek tüzüğüne aykırı davranışlarda bulunmak,

2) Verilen görevlerden sürekli kaçınmak,

3) Yazılı ikazlara rağmen üyelik aidatını üç ay içinde ödememek,

4) Dernek organlarınca verilen kararlara uymamak.

5) Üye olma şartlarını kaybetmiş olmak,

6) Ana tüzük ekindeki “İş Ahlakı” ilkelerine uymayan üyeler,

Yukarıda sayılan durumlardan birinin tespiti veya üyelerden bir veya bir kaçının şikâyeti

halinde Merkez yönetim kurulu üyeye savunma hakkını kullandırır. Merkez yönetim kurulu üye

hakkında ki duyumları içeren giden evrak defterine işlenmiş (tarih ve sayı yazılmış), savunma

süresi verilmiş savunma yazısını ilgili üyeye (tebellüğ şartlarını yerine getirmek için) alındı

belgeli posta, noter veya savunma yazısını imza karşılığı vererek savunma hakkını kullanmasını

ister. Savunma süresi sonunda savunmasını vermeyen üye istifa etmiş sayılır. Gerekli belgeleri

ekleyerek Md.4’e göre işlem yapılır. Savunma süresi sonuna kadar savunmasını yapan üyenin

durumu Merkez yönetim kurulunca görüşülür. Merkez yönetim kurulu üyelikte kalma yönünde

karar verirse sonuç üyeye bir yazı ile bildirilir. Eğer Merkez yönetim kurulu üyelikten çıkarılma

yönünde karar verirse tebellüğ ediliş şeklinin fotokopisini, ilgiliye bildirir.Dernek üyeliğinden

çıkarılanların durumları üye kayıt defterine işlenerek kayıtları silinir.

Dernek malvarlığından hak iddia edemezler.

Ödenti borcu nedeniyle üyelikten çıkarılan üye, borcunu öderse üyelik için bir kez daha

başvurabilir.

Üyelikten ayrılma, üyenin derneğe olan birikmiş borçlarını sona erdirmez.

Dernek Organları

Madde 6-Derneğin Genel Merkez organları aşağıda belirtilmiştir.

a) Genel Merkez Genel Kurulu

b) Genel Merkez Yönetim Kurulu

c) Genel Merkez Yürütme Kurulu (Bu kurul Genel Merkez Yönetim Kuruluna Genel

Kurulca seçilen üyeler arasından Genel Merkez Yönetim Kurulu tarafından

seçilirler.)

d) Genel Merkez Denetim Kurulu

e) Yüksek Disiplin Kurulu

f) Yüksek Danışma Meclisi5

Dernek Genel Kurulunun Kuruluş Şekli, Toplanma Zamanı ve Çağrı ve Toplantı

Usulü

Madde 7– Derneğin en büyük ve en yetkili organı Genel Merkez Genel Kuruludur.

Aşağıda belirtildiği şekilde oluşturulur.

a) Kurucu Üyeler,

b) Genel Merkez Yönetim Kurulu Asıl Üyeleri,

c) Genel Merkez Denetim Kurulu Asıl Üyeleri,

d) Yüksek Disiplin Kurulu Asıl Üyeleri,

e) Önceki Genel Başkanlar,

f) Şube Başkanları,

g) Şube Delegelerinden oluşur.

Genel Merkez Genel Kurulu üç yılda bir, Haziran ayı içinde, hazırlanan gündemi

görüşmek üzere Genel Merkez Yönetim Kurulu tarafından Bursa’da toplantıya çağırılır. Ayrıca

Genel Merkez Yönetim Kurulu ve Genel Denetim Kurulu kararı ile veya Genel Kurul

delegelerinden beşte birinin, yasa ve tüzük kurallarına uygun gündemli ve gerekçeli başvurusu

üzerine, Genel Merkez Yönetim Kurulu tarafından, başvuru tarihinden başlayarak otuz gün

içinde olağanüstü toplantıya çağrılır. Hukuksal şekil ve içeriği uygun olmasına karşın toplantı

çağrısı yapılmazsa, Genel Denetim Kurulu veya toplantı isteğinde bulunan üyelerden birinin

başvurusu üzerine, sulh hakimi, üç üyeyi genel kurulu toplantıya çağırmakla görevlendirir.

Çağrı Usulü :

Tüzüğe göre Genel Merkez Genel Kurulu’na katılma hakkı olan üyelerin hazırun listesi

Genel Merkez Yürütme Kurulu tarafından düzenlenir ve başkan tarafından onaylanır. Hazırun

listesinde yer alan genel kurul üyelerine genel kurula katılma çağrısı, en az on beş gün önceden

günü, saati, yeri ve gündemi belirten bir yazı hazırlanarak bir gazetede ilan edilmek, iadeli

taahhütlü posta yoluyla, bu yazının fax cihazı yoluyla (alındı raporu alınarak) veya elektronik

posta yolu gibi duyuru araçlarından en az biriyle bir kez üyelere duyurularak yapılır. Çoğunluk

sağlanamaması nedeniyle toplantı yapılamazsa, ikinci toplantının yapılacağı günü, saati, yer ve

gündemi aynı çağrıda belirtilmelidir. İlk toplantı ile ikinci toplantı arasında ki zaman yedi

günden az altmış günden fazla olamaz.

Toplantı, çoğunluk sağlanamaması sebebinin dışında başka bir nedenle geri bırakılırsa,

bu durum geri bırakma sebepleri de belirtilmek suretiyle, ilk toplantı için yapılan çağrı usulüne

uygun olarak üyelere duyurulur. İkinci toplantının geri bırakma tarihinden itibaren en geç altı ay

içinde yapılması zorunludur. Üyeler ikinci toplantıya, birinci fıkrada belirtilen esaslara göre

yeniden çağrılır.

Genel kurul toplantısı bir defadan fazla geri bırakılamaz.

Toplantı Yeter Sayısı :

Genel kurullar, katılma hakkı bulunanların yarıdan bir fazlasıyla toplanır. Tüzük

değişikliği ve derneğin feshi hallerinde ise üçte ikisinin katılımıyla toplanır. İlk toplantıda bu

sayı sağlanamazsa ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz..

Toplantı Usulü :

Genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin hazırun listesi toplantı yerinde hazır

bulundurulur. Toplantı yerine girecek üyelerin resmi makamlarca verilmiş kimlik belgeleri,

yönetim kurulu üyeleri veya yönetim kurulunca görevlendirilecek görevliler tarafından kontrol

edilir. Üyeler, yönetim kurulunca düzenlenen listedeki adları karşısına imza koyarak toplantı

yerine girerler.

Toplantı yeter sayısı sağlanmışsa durum bir tutanakla tespit edilir ve toplantı yönetim

kurulu başkanı veya görevlendireceği yönetim kurulu üyelerinden biri tarafından açılır. Toplantı

yeter sayısı sağlanamaması halinde de yönetim kurulunca bir tutanak düzenlenir.6

Açılıştan sonra, toplantıyı yönetmek üzere bir başkan ve yeterli sayıda başkan vekili ile

yazman seçilerek divan heyeti oluşturulur.

Dernek organlarının seçimi için yapılacak oylamalarda eğer gizli oylama yapılacaksa oy

kullanan üyelerin divan heyetine kimliklerini göstermeleri ve hazırun listesindeki isimlerinin

karşısına imza atmaları zorunludur.

Toplantının yönetimi ve güvenliğinin sağlanması divan başkanına aittir.

Genel kurulda, yalnızca gündemde yer alan maddeler görüşülür. Ancak toplantıda hazır

bulunan üyelerin onda biri tarafından görüşülmesi yazılı olarak istenen konuların gündeme

alınması zorunludur.

Genel kurulda her üyenin bir oy hakkı vardır; üye oyunu şahsen kullanmak zorundadır.

Onur üyeleri genel kurul toplantılarına katılabilir ancak oy kullanamazlar. Tüzel kişinin üye

olması halinde, tüzel kişinin yönetim kurulu başkanı veya temsille görevlendireceği kişilerden

biri oy kullanır.

Toplantıda görüşülen konular ve alınan kararlar bir tutanağa yazılır ve divan heyeti

tarafından imzalanır. Toplantı sonunda, tutanak ve diğer belgeler yönetim kurulu eski başkanına

veya görevlendireceği üyeye teslim edilir. Başkan bu belgelerin korunmasından ve yeni seçilen

yönetim kurulu başkanına yedi gün içinde teslim etmekten sorumludur.

Genel Kurulun Oy kullanma ve Karar Alma Usul ve Şekilleri

Madde 8-Genel kurulda, aksine karar alınmamışsa, dernek organlarının seçimleri gizli

oylama ile diğer konulardaki kararlar ise açık olarak oylanır. Gizli oylar, oy pusulalarının üyeler

tarafından gereği yapıldıktan sonra içi boş bir kaba atılması ile toplanan ve oy vermenin

bitiminden sonra açık dökümü yapılarak belirlenen oylardır.

Dernek organlarının seçiminde Genel Başkanı belirtilmiş bir veya birden fazla listelerin

oylaması yapılır. Listeler üzerindeki çizilme karalamalar dikkate alınmaz.

Açık oylamada, divan başkanlığının belirteceği yöntem uygulanır.

Genel kurul kararları, toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğuyla alınır. Ancak, tüzük

değişikliği ve derneğin feshi kararları, toplantıya katılan üyelerin üçte iki çoğunluğuyla alınır.

Toplantısız veya Çağrısız Alınan Kararlar:

Bütün üyelerin bir araya gelmeksizin hazırlanan karar metnini ayrı ayrı veya birlikte

imzalayarak alınan kararlar ile dernek üyelerinin tamamının bu tüzükte yazılı çağrı usulüne

uymaksızın bir araya gelerek aldığı kararlar geçerlidir. Bu şekilde karar alınması olağan toplantı

yerine geçmez.

Genel Kurulun Görev ve Yetkileri

Madde 9-Aşağıda yazılı hususlar Genel Merkez Genel Kurulca görüşülüp karara

bağlanır.

1. Dernek organlarının seçilmesi,

2. Dernek tüzüğünün değiştirilmesi,

3. Yönetim ve denetim kurulları raporlarının görüşülmesi ve yönetim kurulunun

ibrası,

4. Yönetim kurulunca hazırlanan bütçenin görüşülüp aynen veya değiştirilerek kabul

edilmesi,

5. Yönetim kurulunca dernek çalışmaları ile ilgili olarak hazırlanacak yönetmelikleri

inceleyip aynen veya değiştirilerek onaylanması yada bu anlamda komisyon

kurarak bu komisyona imza ve onaylama yetkisi vermek,

6. Derneğin uluslar arası faaliyette bulunması, yurt dışındaki dernek ve kuruluşlara

üye olarak katılması veya ayrılması,

7. Bir sonraki olağan genel kurula dek geçerli olmak üzere, üye giriş ve yıllık ödenti

tutarlarını belirlemek.

8. Dernek üyeliğinden reddedilenlerin veya çıkarılanların varsa itirazlarını karara

bağlar. Bunun için gündem maddesi aranmaz. Yönetim kurulu faaliyet raporu7

görüşülürken divana verilen yazılı itiraz dilekçesi görüşmeye açılarak oylanır.

Oylama sonucu çıkan sonuç kesindir.

9. Derneğe taşınmaz mal alınması, gereksinim duyulmayan taşınmazların satılması,

ipotek etme ve ipoteği çözmek (fek) için, iş ve işlemleri yürütmek üzere Genel

Merkez Yönetim Kuruluna yetki vermek,

10. Platform ya da federasyon kurmak, var olanlara üye olmak ya da bunların

üyeliklerinden ayrılmak için, iş ve işlemleri yürütmek üzere Genel Merkez

Yönetim Kuruluna yetki vermek.

11. Derneğin diğer organlarının denetlenmesi ve gerek görüldüğünde haklı sebeplerle

onların görevden alınması,

12. Derneğin vakıf kurması,

13. Derneğin fesih edilmesi,

14. Yönetim kurulunun diğer önerilerinin incelenip karara bağlanması,

15. Mevzuatta genel kurulca yapılması belirtilen diğer görevlerin yerine getirilmesi,

16. Derneğin en yetkili organı olarakderneğin diğer bir organına verilmemiş olan

işleri görüşür karar bağlar ve yetkileri kullanır, kullandırır.

Bu tüzükte belirtilmemiş uygulamada karşılaşılan sorunların çözümü genel kurulda

çözülerek karar bağlanır.

Genel Merkez Yönetim Kurulunun Teşkili, Görev ve Yetkileri:

Madde 10– Genel Merkez Yönetim Kurulu 20 asil ve 5 yedek üye olarak genel kurulca

seçilir. Genel Merkez Yönetim Kurulu genel kuruldan sonra yedi gün içerisinde Genel Merkez

Yönetim Kurulu Başkanı başkanlığında toplanır. Genel Başkan olmadığında genel başkan adına

görev yapabilecek bir Genel Başkan Vekili, bir Genel Sekreter, bir Genel Sayman ve bir Genel

Sekreter Yardımcısından oluşan, genel kurul tarafından seçilen Genel Başkanla birlikte beş

kişilik Genel Merkez Yürütme Kurulunu (bu kurul kısaca MYK olarak adlandırılır) seçer. Ayrıca

Genel Merkez Yönetim Kurulu; kurulan veya kurulacak olan aşağıda belirtilen komisyonlarda

başkanlık görevi verilen üyeler için Genel Başkan Yardımcılarını seçer.

Genel Merkez Yürütme Kurulu; İş ve Ekonomiden Sorumlu, AR-GE’den Sorumlu,

Tanıtım, Organizasyon ve Basından Sorumlu, Sivil Toplum Kuruluşlarından ve Halkla

İlişkilerden Sorumlu, Uluslararası İlişkilerden Sorumlu, Teşkilatlanmadan Sorumlu, Resmi

Kurum ve Bürokrasiden Sorumlu, Eğitim-Kültür-Sanat ve Gençlikten Sorumlu, varsa İktisadi

İşletmelerden Sorumlu gibi ihtiyaca uygun komisyonlar kurar. Genel Başkan komisyon

başkanlıklarına diğer Genel Merkez Yönetim Kurulu üyelerinden veya dernek üyelerinden

atamalar yaparak Genel Merkez Yönetim Kurulu kararı ile komisyonların uygulamaya geçilmesi

sağlanır.

Genel Merkez Yönetim Kurulu, en az üç ayda bir Genel Başkanın çağrısıyla toplanarak

gündemdeki konuları görüşür. Karar, katılanların salt çoğunluğuyla alınır. Oylarda eşitlik

durumunda Genel Başkanın bulunduğu yan çoğunluk sağlamış sayılır. Üyeliklerden boşalma

durumunda ilk sıradan başlayarak yedek üyeler çağrılır.

Sağlık raporları ile Genel Başkan veya Genel Merkez Yönetim Kurulu tarafından

görevlendirilenlerin dışında mazeretli bile olunsa, yıl içinde toplam üç kez toplantıya katılmayan

Genel Merkez Yönetim Kurulu üyelerinin üyelikleri, yıl içinde toplam on kez toplantıya

katılmayan Genel Merkez Yürütme Kurulu üyeliklerinin üyelikleri düşer.

Genel Merkez Yürütme Kurulu ayda bir kereden az olmamak kaydıyla toplantı sıklığına

karar verir. Genel Merkez Yürütme Kurulu toplantıları Genel Sekreter tarafından gündemli

çağrısı ile yapılır. Kararlar Genel Merkez Yürütme Kurulu karar defterinde imzalanmış halleri ile

saklanır.

Derneği, Genel Merkez Yönetim Kurulu adına Genel Başkan temsil eder. Tüm İdari

yönetim ve yazışma işleri ayrı ayrı veya birlikte Genel Başkan, Genel Başkan Vekili ya da Genel

Sekreter imzası ile yapılır.

Tüm Mali konular ve mali konulardaki yazışmalar ise, ayrı ayrı veya birlikte Genel Başkan,

Genel Başkan vekili ve Genel Sayman imzası ile yapılır.8

Genel Başkan; Genel Merkez Yönetim Kurulu, Genel Merkez Yürütme Kurulu ve

Komisyonların doğal başkanıdır.

Dernek organlarında görev alanlar dönem sürelerine bakılmaksızın yeniden seçilebilirler.

Genel Merkez Yürütme Kurulu Üyeleri (başkan dışında), Genel Merkez Yönetim Kurulu

üye tam sayısının üçte iki oyuyla görevden alınabilir. Genel Merkez Yönetim Kurulu kendi

içerisinden kurul üyelerini atayarak görevlendirir.

Yönetim kurulu asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu

taktirde genel kurulda seçilen yedek üyeler sırası ile göreve çağrılması mecburidir.

Genel Başkanlığın istifa, ölüm gibi bir sebeple boşalması halinde; Genel Başkan vekili

derneğin olağan kongresine kadar genel başkanlığı yürütür.

A- Genel Merkez Yönetim Kurulu’nun görev ve yetkileri şunlardır :

1. Dernek tüzel kişiliğini temsil etmek veya gerekli görürse temsil yetkisini Genel

Merkez Yürütme Kuruluna vermek,

2. Genel Merkez Yürütme Kurulunu seçmek

3. Genel Merkez Yürütme Kurulu tarafından kurulması önerilen komisyonların

kurulmasını onaylayarak faaliyete geçmesini sağlar,

4. Genel Kurul gündemine uygun olarak gerekli raporları hazırlayarak genel kurula

sunmak,

5. Derneğin gelir gider hesaplarına ilişkin işlemleri yapmak ve gelecek dönem

bütçeyi hazırlayarak genel kurula sunmak, bütçenin uygulanmasını sağlamak,

6. Genel Kurul kararlarını yerine getirmek,

7. Şubelerden gelen üyeliğe uygun önerileri Genel Merkez Yürütme Kurulu

araştırmasına göre derneğe üye alınması sağlamak veya üyelikten çıkarılma

hususlarında karar vermek,

8. Genel Denetleme Kurulu kararlarını uygulamak,

9. Yüksek Disiplin Kurulu ve Komisyonlardan gelen önerileri karara bağlar,

10. Derneğin çalışmaları hakkında ilke kararları almak, Şubelerden altı ayda bir gelen

raporların ve Genel Merkez Yürütme Kurulu’nun hazırladığı çalışma programını

görüşmek, karara bağlamak,

11. Tüzük değişikliği taslaklarının hazırlanması, Yönetmelik, Yönerge ve

Genelgeler hazırlamak ve yürürlüğe koymak, Genelgeler için Genel Başkana

yetki vermek, Dernek içi demokrasiyi geliştirmek, dayanışma ve disiplini

güçlendirmek, çalışmaları daha verimli düzeye çıkararak amacı gerçekleştirmek

için görüşmelerde bulunmak üzere Şube Başkanları ve Bölge toplantıları

düzenlemek,

12. Genel kurulun verdiği yetki ile şubelerin ve genel merkez yürütme kurulunun

talepleri doğrultusunda taşınmaz mal satın almak, derneğe ait taşınır ve taşınmaz

malları satmak, bina veya tesis inşa ettirmek, kira sözleşmesi yapmak, dernek

lehine rehin ipotek yapmak veya (fek) kaldırmak veya ayni haklar tesis ettirmek,

13. Gerekli gördüğü yerlerde derneğin şubelerinin açılmasına karar vermek ve

açılmasına karar verilen şube ile ilgili işlemlerin yürütülmesini sağlamak,

14. Şubelerin çalışmalarını Genel Merkez Yürütme Kuruluna, Genel Merkez

Denetleme Kuruluna veya bağımsız kuruluşlar tarafından denetlettirebilir.

15. Şube Yönetim Kurullarına belli konularda görev verir. Gerektiğinde Şube Genel

Kurullarını olağanüstü toplantıya çağırır. Yazılı uyarılara karşın Tüzüğe aykırı

işlem ve davranışlarını sürdüren Yönetim Kurullarını (Başkan ve üyeleri birlikte

ya da ayrı ayrı)geçici olarak görevden alır. Gerekli disiplin kovuşturması açar

16. Yasaların öngördüğü koşullara uyarak yurt içinde ve yurt dışında başka

kuruluşlarla işbirliği yapmak,

17. Yurt dışında ve içinde temsilcilik açmak veya kapatmak

18. Derneğin görev ve sorumluluklarını belirleyerek dernek politikalarını belirler,9

19. Yasaların öngördüğü yönteme ve Genel Kurul kararlarına uyarak dernek adına

taşınmaz mal edinmek ve karar verilenleri elden çıkarmak, kullanımını

belirlemek, Derneğin mallarını, demirbaş eşyalarını korumak,

20. Bu tüzüğün başka organlara vermediği işleri gerçekleştirmek ve gerekli

çalışmaları yapmak

21. Dernek adına her türlü borçlandırıcı tasarruf yetkisi Genel Merkez Yönetim

Kurulu’na aittir. Şube Yönetim Kurulu bu yetkiyi, ancak Genel Merkez Yönetim

Kurulu’nun onayını alarak kullanabilir. Aksi takdirde Şubenin yapacağı işlemle

ilgili şube olarak Yönetim Kurulu üyeleri, yasalar çerçevesinde kişisel olarak

sorumludurlar.

22. Dernek adına ödül ve armağanlar vermek. Şubeler için bu konudaki Yönetim

Kurulu kararının Genel Merkez Yönetim Kurulu’nca benimsenmesiyle verilir.

Ödül ve armağanlar, kimlere, niçin ve nasıl verileceği yönetmelikle ayrıntılı

biçimde düzenlenir.

23. Dernek amaçlarına uygun faaliyetlerde bulunmak, örgütlenme faaliyetlerini

yürütmek, seminer, söyleşi veya panellerde gerekli sunumları yapmak için

danışmanlarını, konularında yetenekli bilgiye sahip üyelerini veya

akademisyenleri görevlendirebilir.

24. Her faaliyet yılı sonunda derneğin işletme hesabı tablosu veya bilanço ve gelir

tablosu ile yönetim kurulu çalışmalarını açıklayan raporunu düzenlemek,

toplandığında genel kurula sunmak,

25. Derneğin amacını gerçekleştirmek için yetkisi dahilinde her çeşit kararı almak ve

uygulamak,

26. Mevzuatın kendisine verdiği diğer görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak,

27. Dernek faaliyetlerinin yürütülmesinde hızlı hareket etmek için oluşturulan Genel

Merkez Yürütme Kurulunun aldığı kararları onaylamak

28. Şubelerin veya genel merkezin gazete veya dergi yayın organı taleplerine izin

verir veya reddeder. İzin verdiği yayın organlarını denetler. Basın yayın yasasına,

dernekler Kanuna veya devletin güvenlik yasalarına harfiyen uyulması için

gerekli içerik ve format takibini yapar.

B- Genel Merkez Yürütme Kurulu’nun görev ve yetkileri şunlardır :

1) Dernek faaliyetlerinin yürütülmesinde hızlı karar vermek için Genel Merkez

Yönetim Kurul tarafından verilen görev ve yetkileri kullanır.

2) Aldığı kararları Genel Merkez Yönetim Kuruluna sunar, onaylattırır.

3) Yasalara uygun biçimde Genel Merkez Genel Kurulu ve Genel Merkez Yönetim

Kurulu kararlarını yerine getirir. Tüzük, Yönetmelik, Yönerge ve Genelgeleri

uygulayarak dernek çalışmalarını yürütür

4) Derneğin yönetimini sağlar. Yazışma ve hesap işlemleriyle tüm çalışmalar Genel

Başkanın gözetim ve denetimi altında ilgili birimlerce yapılır.

5) Yurt içinde şube ve temsilciliklerin açılması veya kapatılmasında gerekli belgeleri

hazırlar ve yönetim kurulunun onayına sunar.

6) Dernek tüzüğünde belirtilen amaçlara uygun faaliyet göstermeyen, kamuoyunda

tartışılır olan, aktivitelerini kaybeden şubelerin faaliyetlerini durdurmak, şube

organlarını görevden almak ve yerlerine atamalar yapmak için yönetim kuruluna

bilgi akışını sağlar.

7) Şubelerden gelen üyelik başvurularını, üyelikten çıkma ve çıkarma taleplerini

görüşüp yönetim kuruluna sunar.

8) Genel Kurul seçim sonuçlarını otuz gün içinde Bursa Valiliği’ne bildirir.

9) Derneğin defter ve kayıtlarını tutar ve tutturur. Gelir ve giderlere ilişkin tüm

belgeleri düzenli olarak kayıtlara geçirtir ve korur.

10) Dernek çalışanlarının işe alınıp işine son verilmesini gerçekleştirir.

11) Dernek faaliyetlerini daha tutarlı aktif olarak yürütebilmesi için ihtiyaç duyulan

akademisyen veya konusunda uzman kişileri danışman olarak atamak veya

atananların görevlerine son vermek,10

12) Dernek yayınlarını dernek amaçlarına uygun olarak gerçekleştirip dağıttırır,

ekonomik, toplumsal, bilimsel, sanatsal, kültürel ve spor etkinlikleriyle öbür tüm

çalışma ve faaliyetleri yerine getirir ve yönetim kuruluna bu anlamda gerekli bilgi

akışını sağlar..

13) Genel Sekreter, Genel Başkanla görüşerek toplantı gündemini hazırlar ve Genel

Merkez Yürütme Kurulu, en az 2/3 çoğunlukla en geç ayda bir ve gerektiğinde

toplanarak salt çoklukla karar alır. Oylarda eşitlik durumunda Genel Başkanın

oyu iki oy sayılır.

14) Yazışmalardan Genel Sekreter, hesap işlerinden Genel Sayman sorumludur.

15) Genel Sayman, kırtasiye, büro ve ağırlama giderleri dışındaki yapılması gerekli

giderlerde Genel Merkez Yürütme Kurulu’nun olurunu alır. Banka işlemlerinin

takibi ve bankalarda paranın kullanım şekline ve günlük kasada bulundurulacak

nakit miktarını belirleyerek Genel Merkez Yönetim Kurulunun onayına sunar.

16) Şubeler sarf malzemeleri dışındaki her türlü giderlerini Genel Merkez Yürütme

Kurulu oluru ile yapabilirler.

17) Genel Merkez Yönetim Kurulu ve Genel Merkez Yürütme Kurulu, toplantılarını

ülkenin herhangi bir yerinde yapabilirler.

18) Yerleşim yeri ve ülke genelinde günlük olayları değerlendirerek danışmanların

görüşleri doğrultusunda gerekli açıklamalar yaparak kamuoyunu ve üyelerini

bilgilendirir.

Denetim Kurulunun Teşkili, Görev ve Yetkileri

Madde 11-Genel Merkez Denetleme Kurulu, 3 asıl ve 3 yedek üye olarak genel kurulca

seçilir.

Denetim kurulu asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu

takdirde yedek üyeler sırası ile genel başkan tarafından göreve davet edilir.

Genel Denetleme Kurulunun Görev ve Yetkileri

Genel Merkez Denetleme Kurulu; derneğin, tüzüğünde gösterilen amaç ve amacın

gerçekleştirilmesi için sürdürüleceği belirtilen çalışma konuları doğrultusunda faaliyet gösterip

göstermediğini, defter, hesap ve kayıtların mevzuata ve dernek tüzüğüne uygun olarak tutulup

tutulmadığını, dernek tüzüğünde tespit edilen esas ve usullere göre ve bir yılı geçmeyen

aralıklarla denetler ve denetim sonuçlarını bir rapor halinde yönetim kuruluna ve toplandığında

genel kurula sunar.

Denetleme kurulu; gerektiğinde genel kurulu toplantıya çağırır.

Zorunlu durumlarda Genel Merkez Yönetim Kurulunun istediği şubenin hesaplarını veya

faaliyetlerini denetler

Yüksek Disiplin Kurulu :

Madde 12: Yüksek Disiplin Kurulu;genel kurulca kendi üyeleri arasında seçilen üç

asıl ve üç yedek üyeden oluşur. Üyelerin dernek amaçlarına uygun olarak çalışmaları için

faaliyet gösterir. Genel Merkez Yönetim Kurulu veya Genel Merkez Yürütme Kurulu

tarafından kendisine havale edilen konularda araştırma yapar. Disiplin kovuşturmalarını

yürütür. Kararları öneri niteliğindedir. Disiplin yaptırımlarının türü, hangi eylem için hangi

yaptırımın nasıl uygulanacağı, soruşturma ve savunma konuları ayrıntılı olarak yönetmelikle

düzenlenir.11

Yüksek Danışma Meclisi

Madde 13: Yüksek danışma meclisi, derneğin en üst danışma organıdır. Kurul, Türk

sanayi ve iş hayatında geniş bilgi ve tecrübeleri olan dernek asıl, onur ve fahri üyeleri arasından

seçilir ve aşağıdaki kişilerden oluşur:

a) Derneğin Kurucu Üyeleri

b) Yüksek Danışma Kurulu Eski Başkanları

c) Genel Merkez Yönetim Kurulu Eski Üyeleri

d) Yürürlükteki Genel Merkez Yönetim Kurulu Üyeleri

e) Yürürlükteki Şube Başkanları

f) Eski Şube Başkanları

g) Onur Üyeleri

h) Danışmanlar

i) Genel Başkan tarafından dernek üyesi veya dernek üyesi olmayan üç yıl için

atanan 15 kişi (Genel Başkan isterse bu 15 Yüksek Danışma Kurulu üyesinin

tamamını veya kısmen atayabilir veya hiç atamayabilir.)

Seçimli Genel Merkez Genel Kurulundan sonraki ilk altmış gün içerisinde Genel Sekreter

tarafından Yüksek Danışma Kurulu üyelerinin listesi hazırlanır. Liste Genel Merkez Yürütme

Kurulu kararı ile onaylatılarak üyelere bir yazı ile bildirilir. İlk toplantıda kendisine bir başkan,

kendi içinden bir başkan vekili ve bir sekreter üye seçerek Yüksek Danışma Meclisi Yürütme

Kurulunu oluşturur. İlk toplantıya Genel Başkan diğer toplantılara Yüksek Danışma Meclisi

Başkanının daveti ile yılda en az bir kere gündemli olarak toplanır. Gündeme göre konularını

müzakere eder ve toplantıda hazır bulunanların salt çoğunluğunun oyu ile karara bağlar. Kurul

kararları tavsiye niteliğinde olup, Genel Merkez Yönetim Kurulunu bağlayıcı değildir. Kurul

başkanı alınan kararları kamuoyuna duyurabilir. Yüksek Danışma Meclisi Yürütme Kurulu

üyelerinden müddetini doldurmadan boşalma olursa Genel Başkan boş üyelik için atama yapma

yetkisine sahiptir

Yüksek danışma meclisi toplantılarına, gündemin özelliğine göre, onur üyeleri, sanayi,

ticaret, tarım, hizmet ve diğer iş kollarında çalışan yasal veya gönüllü mesleki kuruluşlar, dernek

ve vakıflar, kamu daire ve müesseseleri, meclisler, belediyeler, Kamu İktisadi Teşebbüsleri

(KİT) yöneticileri ve üniversite öğretim üyelerini bilgi ve deneyimlerinden faydalanmak üzere

devamlı veya geçici olarak toplantılara davet edilebilir.Bu kişiler kurul oylamasına katılmazlar.

Kurulun Başlıca Görevleri

1. Türk sanayi ve iş hayatının genel gidişi ve sorunlarını gözden geçirmek ve uzun

vadeli tedbirlere ışık tutmak,

2. Dernek amaçlarına en uygun şekilde ulaşabilmek maksadıyla hazırlanacak

stratejileri değerlendirmek ve tavsiyelerde bulunmak,

3. Dernek çalışmalarının amaçlara uygunluk ve netice almadaki etkinlikler

bakımından incelemek ve gerekli tedbirleri tavsiye etmek,

4. Genel Merkez Yönetim Kurulunun talep ettiği konularda, değerlendirme yaparak

yönetim kuruluna yardımcı olmak.

Derneğin Gelir Kaynakları

Madde 14– Genel Merkez ve Şubelerin gelir kaynakları aşağıda belirtilmiştir.

1. Üye Ödentisi: Üyelerden giriş ödentisi olarak 2000-TL, yıllık olarak ta 3000-TL

aidat alınır. Şubeler üyelerin giriş ve yıllık ödentilerini Genel Merkezin

göstereceği banka hesap numarasına yatırmak zorundadırlar. Genel Merkez

Yönetim Kurulu bu paranın %50 (yüzde elli)’sini şubenin hesabına aktarır. Genel

Merkez faaliyetlerini genişletmek için şubelerden ekonomik destek talebinde

bulunabilir.Bu meblağları arttırıp azaltmaya Genel Kurul yetkilidir.Genel Kurulun

yetki vermesi halinde üye giriş ücretleri ve aidatlarını enflasyon ve piyasa şartlarına

göre düzenlemek için Yönetim Kurulu karar verebilir.,

2. Gerçek ve tüzel kişilerin kendi isteği ile derneğe yaptıkları bağış ve yardımlar.

3. Dernek tarafından tertiplenen çay ve yemekli toplantı, gezi ve eğlence, temsil,

konser, spor yarışması ve konferans gibi faaliyetlerden sağlanan gelirler,

4. Derneğin mal varlığından elde edilen gelirler,12

5. Yardım toplama hakkındaki mevzuat hükümlerine uygun olarak toplanacak

bağış ve yardımlar.

6. Derneğin, amacını gerçekleştirmek için ihtiyaç duyduğu geliri temin etmek

amacıyla giriştiği ticari faaliyetlerden veya iktisadi işletmelerden elde edilen

kazançlar.

7. Diğer gelirler.

Derneğin Defter Tutma Esas ve Usulleri ve Tutulacak Defterler

Madde 15 Defter Tutma Esasları;

Dernekte, işletme hesabı esasına göre defter tutulur. Ancak yıllık brüt gelirin 2005 yılı

için 500 bin YTL’ yi aşması durumunda takip eden hesap döneminden başlayarak bilanço

esasına göre defter tutulur.

Bilanço esasına geçilmesi durumunda, üst üste iki hesap döneminde yukarıda belirtilen

haddin altına düşülürse, takip eden yıldan itibaren işletme hesabı esasına dönülebilir.

Yukarıda belirtilen hadde bağlı kalmaksızın yönetim kurulu kararı ile bilanço esasına

göre defter tutulabilir.

Derneğin ticari işletmesi açılması durumunda, bu ticari işletme için, ayrıca Vergi Usul

Kanunu hükümlerine göre defter tutulur.

Kayıt Usulü

Derneğin defter ve kayıtları Dernekler Yönetmeliğinde belirtilen usul ve esasa uygun

olarak tutulur.

Tutulacak Defterler

Dernekte, aşağıda yazılı defterler tutulur.

A) İşletme hesabı esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:

1) Karar Defteri: Yönetim kurulu kararları tarih ve numara sırasıyla bu deftere

yazılır ve kararların altı toplantıya katılan üyelerce imzalanır. Genel Merkez

Yürütme Kurulu kararlarının toplanarak katılanların imzaları ile oluşan “Genel

Merkez Yürütme Kurulu Karar Defteri” ayrıca tutulur.

2) Üye Kayıt Defteri: Derneğe üye olarak girenlerin kimlik bilgileri, derneğe giriş ve

çıkış tarihleri bu deftere işlenir. Üyelerin ödedikleri giriş ve yıllık aidat miktarları

bu deftere işlenebilir.

3) Evrak Kayıt Defteri: Gelen ve giden evraklar, tarih ve sıra numarası ile bu deftere

kaydedilir. Gelen evrakın asılları ve giden evrakın kopyaları dosyalanır.

Elektronik posta yoluyla gelen veya giden evraklar bilgisayar çıktısı alınmak

suretiyle saklanır.

4) Demirbaş Defteri: Derneğe ait demirbaşların edinme tarihi ve şekli ile

kullanıldıkları veya verildikleri yerler ve kullanım sürelerini dolduranların

kayıttan düşülmesi bu deftere işlenir.

5) İşletme Hesabı Defteri: Dernek adına alınan gelirler ve yapılan giderler açık ve

düzenli olarak bu deftere işlenir.

6) Alındı Belgesi Kayıt Defteri: Alındı belgelerinin seri ve sıra numaraları, bu

belgeleri alan ve iade edenlerin adı, soyadı ve imzaları ile aldıkları ve iade

ettikleri tarihler bul deftere işlenir.

B)Bilanço esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:

1) (a) bendinin 1,2,3 ve 6 ncı alt bentlerinde kayıtlı defterler bilanço esasında defter

tutulması durumunda da tutulur.

2) Yevmiye Defteri, Büyük Defter ve Envanter Defteri: Bu defterlerin tutulma usulü

ile kayıt şekli Vergi Usul Kanunu ile bu Kanununun Maliye Bakanlığına verdiği

yetkiye istinaden yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğleri

esaslarına göre yapılır.13

Defterleri Tasdiki

Dernekte, tutulması zorunlu olan defterler kullanmaya başlamadan önce il dernekler

müdürlüğüne veya notere tasdik ettirilir. Bu defterlerin kullanılmasına sayfaları bitene kadar

devam edilir ve defterlerin ara tasdiki yapılmaz. Ancak, bilanço esasına göre tutulan defterler ile

form veya sürekli form yapraklı defterlerin, kullanılacağı yıldan önce gelen son ayda, her yıl

yeniden tasdik ettirilmesi zorunludur.

Gelir Tablosu ve Bilanço Düzenlenmesi

İşletme hesabı esasına göre kayıt tutulması durumunda yıl sonlarında (31 Aralık)

(Dernekler Yönetmeliği EK-16’da belirtilen) “İşletme Hesabı Tablosu” düzenlenir. Bilanço

esasına göre defter tutulması durumunda ise, yıl sonlarında (31 Aralık), Maliye Bakanlığınca

yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerini esas alarak bilanço ve gelir tablosu

düzenlenir.

Derneğin Gelir ve Gider İşlemleri

Madde 16-Gelir ve gider belgeleri;

Dernek gelirleri, (Dernekler Yönetmeliği EK- 17’de örneği bulunan) “Alındı Belgesi” ile

tahsil edilir. Dernek gelirlerinin bankalar aracılığı ile tahsili halinde banka tarafından düzenlenen

dekont veya hesap özeti gibi belgeler alındı belgesi yerine geçer.

Dernek giderleri ise fatura, perakende satış fişi, serbest meslek makbuzu gibi harcama

belgeleri ile yapılır. Ancak derneğin, Gelir Vergisi Kanununun 94’üncü maddesi kapsamında

bulunan ödemeleri için Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre gider pusulası, bu kapsamda da

bulunmayan ödemeleri için (Dernekler Yönetmeliği EK-13’te örneği bulunan) “Gider Makbuzu”

düzenlenir.

Dernek tarafından kişi, kurum veya kuruluşlara yapılacak bedelsiz mal ve hizmet

teslimleri (Dernekler Yönetmeliği EK-14’te örneği bulunan) “Ayni Yardım Teslim Belgesi” ile

yapılır. Kişi, kurum veya kuruluşlar tarafından derneğe yapılacak bedelsiz mal ve hizmet

teslimleri ise (Dernekler Yönetmeliği EK-15’te örneği bulunan) “Ayni Bağış Alındı Belgesi” ile

kabul edilir.

Alındı Belgeleri

Dernek gelirlerinin tahsilinde kullanılacak “Alındı Belgeleri” (Dernekler Yönetmeliği

EK- 17’de gösterilen biçim ve ebatta) yönetim kurulu kararıyla, matbaaya bastırılır.

Alındı belgelerinin bastırılması ve kontrolü, matbaadan teslim alınması, deftere

kaydedilmesi, eski ve yeni saymanlar arasında devir teslimi ve alındı belgesi ile dernek adına

gelir tahsil edecek kişi veya kişiler tarafından bu alındı belgelerinin kullanımına ve toplanılan

gelirlerin teslimine ilişkin hususlarda Dernekler Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre hareket

edilir.

Yetki Belgesi

Dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler, yetki süresi de belirtilmek suretiyle,

yönetim kurulu kararı ile tespit edilir. Gelir tahsil edecek kişilerin açık kimliği, imzası ve

fotoğraflarını ihtiva eden (Dernekler Yönetmeliği EK- 19’da örneği bulunan) “Yetki Belgesi “

dernek tarafından üç nüsha olarak düzenlenerek, dernek yönetim kurulu başkanınca onaylanır.

Yetki belgelerinin birer sureti dernekler birimlerine verilir. Yetki belgesi ile ilgili değişiklikler

yönetim kurulu başkanınca, on beş gün içerisinde dernekler birimine bildirilir.

Dernek adına gelir tahsil edecek kişiler, ancak adlarına düzenlenen yetki belgelerinin bir

suretinin dernekler birimine verilmesinden itibaren gelir tahsil etmeye başlayabilirler.

Yetki belgesinin kullanımı, yenilenmesi, iadesi ve sair hususlarda Dernekler

Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre hareket edilir.

Gelir ve Gider Belgelerinin Saklama Süresi

Defterler hariç olmak üzere, dernek tarafından kullanılan alındı belgeleri, harcama

belgeleri ve diğer belgeler özel kanunlarda belirtilen süreler saklı kalmak üzere, kaydedildikleri

defterlerdeki sayı ve tarih düzenine uygun olarak 5 yıl süreyle saklanır.14

Beyanname Verilmesi

Madde 17-, Derneğin, bir önceki yıla ait faaliyetleri ile gelir ve gider işlemlerinin yıl

sonu itibarıyla sonuçlarına ilişkin (Dernekler Yönetmeliği EK-21’de sunulan) “Dernek

Beyannamesi” dernek yönetim kurulu tarafından onaylandıktan sonra, her takvim yılının ilk dört

ayı içinde dernek başkanı tarafından ilgili mülki idare amirliğine verilir.

Bildirim Yükümlülüğü

Madde 18-Mülki amirliğe yapılacak bildirimler;

Genel Kurul Sonuç Bildirimi

Olağan veya olağanüstügenel kurul toplantılarını izleyen otuz gün içinde, yönetim ve

denetim kurulları ile diğer organlara seçilen asıl ve yedek üyeleri içeren (Dernekler Yönetmeliği

EK-3 te sunulan) “Genel Kurul Sonuç Bildirimi” ve ekleri yönetim kurulu başkanı tarafından

ilgili mülki idare amirliğine bildirilir:

Genel kurul sonuç bildirimine;

1) Divan başkanı, başkan yardımcıları ve yazman tarafından imzalanmış genel kurul

toplantı tutanağı örneği,

2) Tüzük değişikliği yapılmışsa, tüzüğün değişen maddelerinin yeni ve eski şekli ile

dernek tüzüğünün son şeklinin her sayfası yönetim kurulunca imzalanmış örneği,

eklenir.

Taşınmazların Bildirilmesi

Derneğin edindiği taşınmazlar tapuya tescilinden itibaren otuz gün içinde (Dernekler

Yönetmeliği EK-26’da sunulan) “Taşınmaz Mal Bildirimi”ni doldurmak suretiyle mülki idare

amirliğine bildirilir.

Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi

Dernek tarafından, yurtdışından yardım alınacak olması durumunda yardım alınmadan

önce (Dernekler Yönetmeliği EK-4’te belirtilen) “Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi” iki

nüsha olarak doldurup mülki idare amirliğine bildirimde bulunurlar.

Bildirim formuna, yurt dışından yardım alınması hususunda alınmış yönetim kurulu

kararı örneği, varsa bu konuda düzenlenen protokol, sözleşme ve benzeri belgeler ile yardımın

aktarıldığı hesaba ilişkin dekont, ekstra ve benzeri belgenin bir örneği de eklenir.

Nakdi yardımların bankalar aracılığıyla alınması ve kullanılmadan önce bildirim şartının

yerine getirilmesi zorunludur.

Kamu Kurum ve Kuruluşları İle Birlikte Yürütülen Ortak Projelerle ilgili Bildirim

Derneğin görev alanına ilişkin konularda kamu kurum ve kuruluşları ile yürüttüğü ortak

projelerle ilgili olarak yapılan protokol ve projenin örneği (Dernekler Yönetmeliği EK-23’de

gösterilen) “Proje Bildirimi”ne eklenerek, protokol tarihini izleyen bir ay içinde dernek

merkezinin bulunduğu yerin valiliğine verilir.

Değişikliklerin Bildirilmesi

Derneğin yerleşim yerinde meydana gelen değişiklik (Dernekler Yönetmeliği EK-24’te

belirtilen) “Yerleşim Yeri Değişiklik Bildirimi”; genel kurul toplantısı dışında dernek

organlarında meydana gelen değişiklikler (Dernekler Yönetmeliği EK-25’te belirtilen) “Dernek

Organlarındaki Değişiklik Bildirimi” doldurulmak suretiyle, değişikliği izleyen otuz gün içinde

mülki idare amirliğine bildirilir.

Dernek tüzüğünde yapılan değişiklikler de tüzük değişikliğinin yapıldığı genel kurul

toplantısını izleyen otuz gün içinde, genel kurul sonuç bildirimi ekinde mülki idare amirliğine

bildirilir.

Derneğin İç Denetimi

Madde 19-Dernekte genel kurul, yönetim kurulu veya denetim kurulu tarafından iç

denetim yapılabileceği gibi, bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim yaptırılabilir. Genel

kurul, yönetim kurulu veya bağımsız denetim kuruluşlarınca denetim yapılmış olması, denetim

kurulunun yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.15

Denetim kurulu tarafından en geç yılda bir defa derneğin denetimi gerçekleştirilir.

Genel kurul veya yönetim kurulu, gerek görülen hallerde denetim yapabilir veya bağımsız

denetim kuruluşlarına denetim yaptırabilir.

Derneğin Borçlanma Usulleri

Madde 20- Dernek amacını gerçekleştirmek ve faaliyetlerini yürütebilmek için ihtiyaç

duyulması halinde yönetim kurulu kararı ile borçlanma yapabilir. Bu borçlanma kredili mal ve

hizmet alımı konularında olabileceği gibi nakit olarak ta yapılabilir. Ancak bu borçlanma,

derneğin gelir kaynakları ile karşılanamayacak miktarlarda ve derneği ödeme güçlüğüne

düşürecek nitelikte yapılamaz.

Derneğin Şubelerinin Kuruluşu

Madde 21- Dernek, gerekli görülen yerlerde genel kurul kararıyla şube açabilir. Bu

amaçla Genel Merkez Yönetim Kurulunca yetki verilen en az beş kişilik Kurucular Kurulu,

Dernekler Yönetmeliğinde belirtilen şube kuruluş bildirimini ve gerekli belgeleri, şube açılacak

yerin en büyük mülki amirliğine verir. Kurucular Kurulu kendi aralarından Başkan, başkan

vekili,sayman ve sekreteri seçerek faaliyetlerine başlar. Bu tüzükte belirtilen ve Dernekler

Kanunu hükümlerine uygun olarak derneğin amaçlarını yerine getirerek derneği altı ay içerisinde

yapacağı Şube İlk Genel Kuruluna hazırlar.

Şubelerin Görev ve Yetkileri

Madde 22– Şubeler, tüzel kişiliği olamayan, dernek amaç ve hizmet konuları

doğrultusunda özerk faaliyetlerde bulunmakla görev ve yetkili, tüm işlemlerinden doğan alacak

ve borçlarından ötürü kendisinin sorumlu olduğu dernek iç örgütüdür.

Şubelerin Organları ve Şubelere Uygulanacak Hükümler

Madde 23- Şubenin organları, genel kurul, yönetim kurulu ve denetim kurulu’dur.

Genel kurul, şubenin kayıtlı üyelerinden oluşur. Şube Yönetim kurulu, 9 asıl ve 5 yedek,

denetim kurulu ise üç asıl ve üç yedek üye olarak şube genel kurulunca seçilir.

Bu organların görev ve yetkileri ile bu tüzükte yer alan dernekle ilgili diğer hükümler,

mevzuatın öngördüğü çerçevede şubelerde de uygulanır.

Bu amaçla, Genel Kurulu izleyen yedi gün içinde Yönetim Kurulu, en yaşlı üyesinin

başkanlığında toplanarak Şube Başkanı, Başkan Yardımcısı, Sekreter ve Saymanı seçer.

Şube Yönetim Kurulu genel merkezde kurulan komisyonlar gibi komisyonlar kurarak

gerekli görevlendirmeleri yapar.

Şubeler; altı ayda bir yapacakları çalışmaları, yapılan faaliyetleri, önemli kararları, mali

durum raporunu bilânço ve gelir tablosu (işletme hesabına göre tutulan defterler için Hesap Özeti

ve Gelir Gider Cetveli) hazırlayarak Genel Merkez Yürütme Kurulu’na bilgi verir.

Şubelerce çıkarılacak yayınların yasal sorumluları şube yönetim kurulları ve yayın

kurullarıdır. Şubeler çıkarılacak yayınların amacı ve formatı ile yayın kurulunun yetenekleri ve

kariyerleri hakkındaki gerekli bilgiler Genel Merkeze önceden bildirilerek Genel Merkez

Yönetim Kurulu’nun yazılı öneri ve onayını almak zorundadır.

Şubeler, yapacakları yatırım ya da alacakları taşınmaz mallar konusunda Genel Merkez

Yönetim Kurulu olurunu almak zorundadırlar. Şubeler tarafından alınan her türlü gayrimenkul,

menkul, demirbaş ve mal varlıkları sahibi ve kullanım hakkı Genel Merkez Yönetim Kuruluna

aittir. Tapu işlemleri Genel Merkez üzerine yapılır.

Genel Merkez Yönetim Kurulu, inceleme ve denetleme sonucu Tüzüğe aykırı tutumları

saptanan Şube organlarını, geçici olarak görevden alıp, Şube üyelerinden oluşan bir kurulu geçici

olarak görevlendirir.

Şubelerin çalışmalarının veya Genel Merkezle ilişkilerinin ayrıntıları, Dernekler Yasası

ile Tüzük kuralları gözetilerek Genel Merkez Yönetim Kurulu tarafından çıkarılacak bir

yönetmelikle düzenlenir.

Özürlü ya da özürsüz yıl içinde toplam on kez veya arka akaya özürsüz olarak üç kez

Şube Yönetim Kurulu toplantılarına katılmayan üyenin Yönetim Kurulu üyeliği kendiliğinden16

düşer.

Şube Yönetim Kurulu, üye tamsayısının yarısından bir fazlasının hazır bulunması ile toplanır.

Kararlar, toplantıya katılan üye tam sayısının salt çoğunluğu ile alınır.

Şubelerin Genel Kurullarının Toplanma Zamanı ve Genel Merkez Genel

Kurulunda Nasıl Temsil Edileceği

Madde 24- Şube genel kurulları, genel merkez genel kurulu kurallarına uygun yöntemle,

üç yılda bir Mart içerisinde yapılması zorunludur. Aksi halde şube, Genel merkez genel

kurulunda temsil edilemez. Her ne suretle olursa olsun şubelerin genel kurulları, genel merkez

genel kurulu gerçekleşme tarihinden 60 (altmış) gün önce bitirilmiş olmalıdır.

Şubeler, genel kurul sonuç bildiriminin bir örneğini toplantının yapıldığı tarihi izleyen

otuz gün içinde mülki idare amirliğine ve dernek genel merkezine bildirmek zorundadırlar.

Şube genel kurulları, Genel Merkez Yürütme Kurulu’nca üyeliği kabul edilmiş ve yasal

ödentilerini yaptığı Şube Yönetim Kurulunca saptanmış üyelerin katılımıyla toplanır. Ödenti

yükümlülüğünü yerine getirmeyenler, üyelik haklarını kullanamazlar. Şube Genel Kurulunda;

Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu ve Genel Kurul Delegeleri seçilir. Seçim sonuçları, Yönetim

Kurulunca otuz gün içinde bulunduğu yerin en büyük mülki amirlere bildirilir.

Genel Kurul toplantılarını, en az on beş gün önceden Genel Merkeze yazıyla bildirirler.

Toplantı sonuçlarını da en geç yedi gün içinde, tutanak örneği ile aldıkları kararları Genel

Merkeze iletirler.

Şube Genel Kurullarında; ödentilerini ödeyen üye sayısına göre; elli üyeye dek üç, yüz

üyeye dek beş, iki yüz üyeye dek yedi, sonra gelen her yüz üye için bir olmak üzere, Genel Kurul

Delegeleri seçilir.

Şube Başkanları, Genel Kurul Delegelerinin de başkanıdır ve doğal delegedir.

Şubelerce seçilen son genel kurul delegeleri, Genel Merkez Genel Kurulu hazırun

listesinde yer alırlar.

Temsilcilik Açma

Madde 25- Temsilcilik açma veya kapama yetkisi Genel Merkez Yönetim Kurulu

yetkisindedir. Temsilcilikler şube açma çalışmalarını hazırlamak, üyelere daha hızlı ulaşmak,

üye ödentilerinin tahsilinde yardımcı olmak, genel merkez tarafından hazırlanan yayınların

dağıtımını hızlandırmak, açıldığı bölgedeki sanayicilerin veya halkın sorunlarını tespit ederek

genel merkeze iletmek, bölgesel sorunların çözümünde genel merkeze yardımcı olmak için açılır.

Temsilciliklerdeki organizasyon ve faaliyetler bir iç yönetmelikle belirlenir. Giderleri genel

merkez tarafından karşılanır.

Yurt dışı temsilciliklerini açma veya kapama yetkisi Genel Merkez Yönetim Kurulu

yetkisindedir.

Tüzüğün Ne Şekilde Değiştirileceği

Madde 26-Tüzük değişikliği genel kurul kararı ile yapılabilir.

Genel kurulda tüzük değişikliği yapılabilmesi için genel kurula katılma ve oy kullanma

hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının

ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz.

Tüzük değişikliği için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan ve oy kullanma

hakkı bulunan üyelerin oylarının 2/3’ü’dür. Genel kurulda tüzük değişikliği oylaması açık olarak

yapılır.

Derneğin Feshi ve Mal Varlığının Tasfiye Şekli

Madde 27-Genel kurul, her zaman derneğin feshine karar verebilir.

Genel kurulda fesih konusunun görüşülebilmesi için genel kurula katılma ve oy kullanma

hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının

ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye

sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz.17

Fesih kararının alınabilmesi için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan ve oy

kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının 2/3’ü’dür. Genel kurulda fesih kararı oylaması açık

olarak yapılır.

Tasfiye İşlemleri

Genel kurulca fesih kararı verildiğinde, derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi son

yönetim kurulu üyelerinden oluşan tasfiye kurulunca yapılır. Bu işlemlere, feshe ilişkin genel

kurul kararının alındığı veya kendiliğinden sona erme halinin kesinleştiği tarihten itibaren

başlanır. Tasfiye süresi içinde bütün işlemlerde dernek adında “Tasfiye Halinde ANADOLU

SANAYİCİ VE İŞ İNSANLARI DERNEĞİ ” ibaresi kullanılır.

Tasfiye kurulu, mevzuata uygun olarak derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi

işlemlerini baştan sonuna kadar tamamlamakla görevli ve yetkilidir. Bu kurul, önce derneğin

hesaplarını inceler. İnceleme esnasında derneğe ait defterler, alındı belgeleri, harcama belgeleri,

tapu ve banka kayıtları ile diğer belgelerinin tespiti yapılarak varlık ve yükümlülükleri bir

tutanağa bağlanır. Tasfiye işlemeleri sırasında derneğin alacaklılarına çağrıda bulunulur ve varsa

malları paraya çevrilerek alacaklılara ödenir. Derneğin alacaklı olması durumunda alacaklar

tahsil edilir. Alacakların tahsil edilmesi ve borçların ödenmesinden sonra kalan tüm para, mal

ve hakları, genel kurulda belirlenen yere devredilir. Genel kurulda, devredilecek yer

belirlenmemişse derneğin bulunduğu ildeki amacına en yakın ve fesih edildiği tarihte en fazla

üyeye sahip derneğe devredilir.

Tasfiyeye ilişkin tüm işlemler tasfiye tutanağında gösterilir ve tasfiye işlemleri, mülki

idare amirliklerince haklı bir nedene dayanılarak verilen ek süreler hariç üç ay içinde

tamamlanır.

Derneğin para, mal ve haklarının tasfiye ve intikal işlemlerinin tamamlanmasını müteakip

tasfiye kurulu tarafından durumun yedi gün içinde bir yazı ile dernek merkezinin bulunduğu

yerin mülki idare amirliğine bildirilmesi ve bu yazıya tasfiye tutanağının da eklenmesi

zorunludur.

Derneğin defter ve belgelerini tasfiye kurulu sıfatıyla son yönetim kurulu üyeleri

saklamakla görevlidir. Bu görev, bir yönetim kurulu üyesine de verilebilir. Bu defter ve

belgelerin saklanma süresi beş yıldır.

Hüküm Eksikliği

Madde 28– Bu tüzükte belirtilmemiş hususlarda Dernekler Kanunu, Türk Medeni

Kanunu ve bu kanunlara atfen çıkartılmış olan Dernekler Yönetmeliği ve ilgili diğer mevzuatın

dernekler hakkındaki hükümleri uygulanır.

Madde 29-Derneğin amblemi:

Dernek gri daire şeklindeki makine çarkının üzerinde kırmızı fonda Türkiye haritasının

içinde beyaz fonda büyük harflerle derneğin kısa adı olan ANASİAD ibaresinin yazılı bulunduğu

aşağıda görsel şekli bulunan amblemi kullanır18

Madde 30- ANASİAD ÜYELERİNİN UYDUĞU İŞ AHLAKI İLKELERİ

ÖNSÖZ

Bu belge, günümüz iş dünyasında benimsenmiş bulunan, uyulan ve serbest rekabet

düzeninin işletilmesi bakımından yol gösterici nitelikte olan kişisel ve kurumsal davranış, kural

ve standartlarını tanımlar.

İyi iş ilişkisi ve uygulamalar için ışık tutucu genel ilkeleri özetler.

Yönlendirici ve geliştirici bir amaç taşır.

Bugünün iş dünyasına özgü gerçekleri kapsar.

Bu belge gücünü, gönüllü katılıma bağlı olmasından alır. Bu belgede yer alan ilke ve

kuralların yüceliği inancı, her türlü denetim ve yaptırımın üzerindedir.

AMAÇLAR

1. Serbest rekabetin işlemesini sağlayan ve evrensel kabul gören iş ahlakı ilkelerini

tanımlamak,

2. İş yaşamında karşılıklı güven ilkesinin yerleşip gelişmesine katkıda bulunmak,

3. İş ahlakına uymayan tutum ve davranışların yaygınlaşmasını önlemek,

4. İş aleminde ve kendi sektöründe iş ahlakını savunarak bu ilkenin yerleşmesine ve

iyileşmesine çaba göstermek.

GENEL İLKELER

DÜRÜSTLÜK

İş yaşamında, kişi ve kuruluşlar, onurlu ve dürüst davranış kurallarına bağlı kalırlar. Bu

ilke, uygulamada aşağıdaki tutum ve davranışları içerir.

İş yaşamında kişi ve kuruluşlar

 Ticari faaliyetleri ve ürünleri ile başkalarına bilerek zarar vermezler.

 Saklı tutulması gereken hiçbir bilgiyi, çıkarları için kullanmazlar.

 Başka kişi ve kuruluşlara, bağımsız karar verme yeteneğini etkileyebilecek

çıkarlar sağlamazlar.

 Kendilerinin ve başkalarının ticari ve mali durumları hakkında yanıltıcı tanıtım

yaparak, aldatıcı davranışlarda bulunmazlar.

 Ürün ve hizmetlerinin sorumluluğunu taşırlar.

 Yasalar ve uluslar arası benimsenmiş dürüstlük ilkelerini saptırarak haksız rekabet

doğuracak çalışmalar içine geremezler.

VERİLERİN KORUNMASI (Gizlilik)

Kişi ve kuruluşlar, kendilerine iş ilişkileri ve görevleri nedeniyle emanet edilen bilgilerin,

tevdi edilme gereklerinin dışında kullanılmamasına özen gösterirler. Müşteri ya da iş ortalarının

iznini ve onayını almadıkça yada yasal bir zorunluluk bulunmadıkça, saklı tutulması gereken

bilgileri korumak zorundadırlar. Bu tür bilgilerin amaç dışı ve haksız kullanılmasından

sorumludurlar.

HUKUKA SAYGI

Kişi ve kuruluşlar, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk düzenine saygılı olmak zorundadırlar.

Bu bağlamda kişi ve kuruluşlar:

Yasaların öngördüğü yönetimsel ve denetimsel tüm yükümlülüklerini yerine getirirler.

Doğru olmayan, sahte yada yanlış kayıt tutmaz, yetkili mercilere yanıltıcı bilgi vermezler. Yasa

dışı yada suç oluşturacak faaliyetlere girmezler, iş ve toplum ahlakının onaylamayacağı yol ve

yöntemlere başvuramazlar.

Serbest piyasa ve rekabet koşullarına uymayan davranışlarda bulunmazlar.19

ÇALIŞMA ORTAMI

 Kişi ve kuruluşlar, çalışmaların haklarıyla ilgili olarak ırk, renk, din ve cinsiyete

dayanan bir ayrıcalık yapmazlar. Bu özellikler nedeniyle çalışanlar taciz

edilemez.

 İşyerinde, ırksal, dinsel ya da cinsel taciz sayılabilecek davranış ya da eylemlere

izin vermezler.

 Çalışanlarla ilgili bütün kişisel bilgilerin güvenlik içinde korunmasını ve gizli

kalmasını sağlarlar.

BİLGİ ELDE ETME

Kişi ve kuruluşlar, iş ve toplum ahlakının onaylayamayacağı yol ve yöntemlere

başvurarak işle ilgili sır ya da gizli bilgi elde etmeye yeltenmezler.

ÇEVRE

Kişi ve kuruluşlar, faaliyetlerinden dolayı doğanın zarar görmemesine özen gösterirler.

Çevreyle ilgili bütün yasal düzenlemelere uyarlar

ÇALIŞANLAR

Kişi ve kuruluşlar, çalışanların da bu belgede yer alan ilkeleri benimseyip, kendi alan ve

yaşamlarında uygulamaları için çaba gösterirler.

Bu tüzük 30 (Otuz) maddeden ibarettir.